6_klasa

10.05.2021 r.

26_Temat: Elementy elektroniki.


 Podręcznik - s. 54-55

Zadanie z poprzedniej lekcji  w większości zostało przez Was wykonane dobrze i bardzo dobrze. Rysunki techniczne wymagają jednak nadzoru podczas ich wykonywania. Jeden błąd prowadzi do tego, że cała praca jest niepoprawna. W związku z tym, po powrocie do szkoły, zagadnienia te postaram się jeszcze raz wyjaśnić. 

Na dzisiejszej lekcji:

Notatka w zeszycie:

Elementy elektroniczne dzielimy na dwie grupy :

 a) aktywne - które mają zdolność do wzmacniania sygnału elektrycznego:

  •  tranzystory
  •  diody
  •  układy scalone
  •  lampy elektronowe

b) bierne - które wyłącznie pobierają energię elektryczną: 

  •   rezystory
  •   kondensatory
  •   cewki.

Zapoznaj się z niżej zamieszczonym materiałem:

https://www.youtube.com/watch?v=3l8a8BIx48U&feature=emb_err_woyt



26.04.2021 r.

25_Temat: Wymiarowanie rysunków technicznych - ćwiczenia.

Podręcznik strona 50

Na podstawie informacji z poprzednich lekcji proszę wykonać ćwiczenie 5 strona 50.

Rysunek proszę wykonać w zeszycie do techniki lub na kartce w kratkę (będę mógł dzięki temu sprawdzić dokładność wykonanej pracy). Przypominam o użyciu przyborów kreślarskich oraz ołówka do wykonania pracy.

Pracę proszę odesłać do sprawdzenia do 1 V 2021    g.kwiecien44@wp.pl


19.04.2021 r.

24_Temat: Wymiarowanie rysunków technicznych.


Podręcznik strona 48,49

Poniższe informacje można wydrukować lub zapisać na komputerze, aby łatwo można było z nich skorzystać.

PODSTAWOWE INFORMACJE NA TEMAT WYMIAROWANIA

Wymiarowanie - to podanie wymiarów danego przedmiotu na rysunku technicznym za pomocą linii, liczb i znaków wymiarowych.

1. Podstawowe zasady wymiarowania:

a) Linie wymiarowe – są to cienkie linie ciągłe zakończone grotami strzałek, rysuje się je w odległości 10 mm równolegle do linii danego rysunku. Kolejne linie wymiarowe rysujemy w odległości 7 mm. Linie wymiarowe nie mogą się ze sobą krzyżować ani przecinać z liniami pomocniczymi.

b) Groty strzałek rysujemy w postaci zaczernionych trójkątów równoramiennych o kącie wierzchołkowym 20° o długości 3 mm (ostre), przy czym ich długość powinna być na rysunku jednakowa. Groty można zastąpić w przypadku małych wymiarów kreskami ukośnymi rysowanymi pod kątem 45° do linii wymiarowej lub punktami.

c) Linie pomocnicze - są to cienkie linie ciągłe, będące przedłużeniem linii rysunkowych danego przedmiotu. Rysuje się je prostopadle do mierzonego odcinka. Linie pomocnicze przeciągamy około 2 mm poza groty strzałek.

d) Liczby wymiarowe – piszemy pismem technicznym o wysokości cyfr 3 mm. Wymiary podajemy na rysunku w „mm” ale jednostki „mm” za wymiarem (liczbą wymiarową) nie piszemy. Liczby wymiarowe podajemy nad linią wymiarową (około 1-2 mm nad linią) mniej więcej w połowie jej długości czytając rysunek z dołu do góry i z prawej strony do lewej. Wysokość liczb wymiarowych na rysunku powinna być jednakowa i równa długości grotu strzałki (3 mm).

2. Znaki wymiarowe: - średnice np. otworów wymiarujemy poprzedzając liczbę wymiarową znakiem Ø (czyt. „fi”). - promienie łuków, kół wymiarujemy poprzedzając liczbę wymiarową znakiem R. - grubość płaskich przedmiotów o nieskomplikowanych kształtach zaznaczamy poprzedzając liczbę wymiarową znakiem x.

3. Podstawowe zasady wymiarowania.

W wymiarowaniu kierujemy się następującymi zasadami:

 a). Zasada wymiarów koniecznych

Zawsze podajemy wymiary gabarytowe (zewnętrzne). Wymiary mniejsze rysujemy bliżej rysunku, rzutu przedmiotu. Zawsze podajemy tylko wymiary, które są niezbędne do jednoznacznego określenia wymiarowanego przedmiotu.

b). Zasada nie powtarzania wymiarów

Wymiarów, nie należy powtarzać ani na tym samym rzucie, ani na różnych rzutach tego samego przedmiotu. Każdy wymiar powinien być podany na rysunku tylko raz i to w miejscu, w którym jest on łatwy do odszukania.

c). Zasada nie zamykania łańcuchów wymiarowych

Łańcuchy wymiarowe stanowiące szereg kolejnych wymiarów równoległych powinny pozostać otwarte, przy czym pomija się wymiar najmniej ważny.

d). Zasada pomijania wymiarów oczywistych

Pomijamy wymiary oczywiste oraz wymiary wynikające z symetryczności przedmiotów.

 


Proszę w zeszycie wykonać ćwiczenie 2 strona 49. Nie odsyłamy. Zeszyty sprawdzę przed zakończeniem roku szkolnego.

 






12.04.2021 r.

23_Temat: Zasady wykonywania rysunków technicznych.

Na rysunkach technicznych przeważnie nie można ukazać przedmiotu w rzeczywistej wielkości. Dlatego przedstawia się go w powiększeniu bądź w pomniejszeniu. O tym, jak zostały oddane wymiary przedmiotu na rysunku, informuje podziałka. Przykładowo zapis 1:2 oznacza dwukrotne zmniejszenie, a 2:1 dwukrotne powiększenie.

Obramowanie.

Na każdym rysunku technicznym bez względu na to jakiego jest formatu należy wykonać obramowanie. Ramka powinna być wykonana linią ciągłą w odległości 5mm od krawędzi arkusza.


 



Tabliczka rysunkowa.

Znaczną część objaśnień i uwag, dotyczących rysunku zawieramy w tabliczce rysunkowej, którą umieszcza się w prawym dolnym rogu arkusza tak aby przylegała do linii obramowania.

Na potrzeby przedmiotu technika w klasie VI będziemy stosować poniższy wzór tabliczki rysunkowej.


Praca w domu

Na kartce z bloku technicznego (kartce z bloku rysunkowego lub kartce z drukarki) o formacie A4 – 210x270, proszę narysować obramowanie i tabliczkę rysunkową zgodnie z podanym powyżej wzorem. Pracy nie odsyłamy a na przygotowanym arkuszu na kolejnej lekcji będziecie  wykonywać rysunek techniczny.

 

29.03.2021 r.

22_Temat: Elementy rysunku technicznego

Zanim przejdziemy do wymiarowania rysunków technicznych - przypomnienie z klasy 5  - zasad wykonywania rysunków.

Rysunek techniczny, pismo techniczne wymaga ściśle określonych norm, aby był zrozumiały jednoznacznie przez ludzi na całym świecie. Dlatego musi być znormalizowany. Dotyczy to zarówno sposobu wykonania rysunku jak i formatów arkuszy rysunkowych.

Najczęściej stosowany jest format A4 o wymiarach 210 x 297 mm.

Pozostałe arkusze szeregu A powstają z powiększenia lub pomniejszenia tego formatu.

1. Rodzaje linii rysunkowych.

Aby rysunek techniczny był wyraźny, przejrzysty i czytelny stosujemy różne rodzaje i odmiany linii. Inne linie stosuje się do narysowania krawędzi przedmiotu, inne do zaznaczenia osi symetrii a jeszcze inne do zwymiarowania go.

To jaką, w danej sytuacji, linię należy zastosować na rysunku określa ściśle Polska Norma PN-82/N-01616. Wspomniana norma określa linie do stosowania w różnych odmianach rysunku technicznego - maszynowego, budowlanego i elektrycznego. Poniżej przedstawię te rodzaje linii, które dotyczą rysunku technicznego maszynowego i są niezbędne do opanowania podstaw rysunku technicznego.



2. Zastosowanie linii.

Grubość linii należy dobierać w zależności od wielkości rysowanego przedmiotu i stopnia złożoności jego budowy. Wybrana grupa grubości linii (grubych i cienkich) powinna być jednakowa dla wszystkich rysunków wykonanych na jednym arkuszu. Np. jeżeli grubość linii grubej wynosi 0,5 mm, to linia cienka powinna mieć grubość 0,18 mm lub jeżeli linia gruba ma grubość 0,7 mm to linia cienka 0,25 mm.



W filmie z poniższego linku jest wyjaśniony powyższy temat.

https://www.youtube.com/watch?v=-vLNFbBEwp0

Ponieważ jest to ostatnia lekcja przed Świętami Wielkanocnymi Życzę Wam i Waszym najbliższym ZDROWYCH, SPOKOJNYCH I RADOSNYCH ŚWIĄT.
                        Grzegorz Kwiecień

 

22.03.2021 r.

21_Temat: Rzuty izometryczne.


Podręcznik strona 46

Kolejna lekcja poświęcona rzutom aksonometrycznym.
Proszę zapoznać się z materiałem filmowym umieszczonym  w poniższych linkach.
W ramach ćwiczenia techniki wykonania rysunku proszę w zeszycie przedmiotowym wykonać w rzucie izometrycznym dowolną bryłę. Pracy nie odsyłamy, ale zeszyty będę sprawdzał przed zakończeniem roku szkolnego.

film 1: https://www.youtube.com/watch?v=UDb2H_78qVo

film 2: https://www.youtube.com/watch?v=jCptdIn08Eo


15.03.2021 r.

20_Temat: Ćwiczenia w wykonywaniu rzutów przestrzennych - dimetria ukośna.

Na poprzedniej lekcji omówiliśmy sobie dimetrię ukośną a jako pracę domową zadałem wykonać rysunek w izometrii, gdzie na rzutni osie x, y i z są pod innym kątem. Dzięki temu ćwiczeniu chciałem sprawdzić czy rozumiecie różnice pomiędzy tymi rzutami. Prace zostały ocenione a informację o ocenie znajdziecie w wiadomości na poczcie.

Najczęstsze błędy które wystąpiły to:

  • ·      wykonywanie rysunków odręcznie (szkic jest możliwy, ale prosiłem o użycie przedmiotów kreślarskich);
  • ·      linie obrysu przedmiotu są poprawiane i nie ma ciągłości linii;
  • ·      linie nie są do siebie równoległe względem współrzędnych x, y, z;
  • ·      rysunki są wycierane i poprawiane, co czyni je mało czytelnymi.

 Rysunki techniczne wymagają – jak już wielokrotnie powtarzałem – staranności, dokładności i cierpliwości.

Dlatego dzisiaj ćwiczenie, którego nie odsyłamy, ale proszę wykonać go w zeszycie.

Rysunek w dimetrii ukośnej: proszę przerysować przedmiot w zeszycie koniecznie w kratkę; proszę zwrócić uwagę na dokładność i staranność.



08.03.2021 r.

19_Temat: Rzuty przestrzenne- dimetria ukośna -doskonalenie techniki wykonania.

Notatka do zeszytu:

Rysunek w dimetrii należy wykonać ołówkiem przy pomocy przyborów. Można do tego wykorzystać kartkę w kratkę (będzie łatwiej, bo linie będziecie wykonywać po kratkach). 

Współrzędna Z i Y jest pod kątem 90° i jest to wymiar rzeczywisty (1:1)

Współrzędna X jest pod kątem 135° (aby sobie ułatwić, możemy rysować po przekątnej kratki). Wymiar jest pomniejszony o połowę, czyli 1:2

 W dimetrii ukośnej macie przedstawioną książkę w ćwiczeniu 2 na stronie 47 jak i figurę w ćwiczeniu 4. 

 

Jako ćwiczenie sprawdzające, praca w domu (do odesłania, na ocenę do 13 II 2021). Proszę wykonać ćwiczenie 4 strona 47 wymiary dowolne.

Termin do odesłania: 13 III 2021 r.




01.03.2021 r.

18_Temat: Rzuty przestrzenne- dimetria ukośna.

Notatka do zeszytu:

Aby na płaskiej powierzchni przedstawić trójwymiarowy obraz, stosuje się rzuty aksonometryczne. Na rysunku przedstawia się:

  • wysokość- oś Z 
  • szerokość- oś Y
  • głębokość- oś X

Wśród rzutów aksonometrycznych wyróżnia się rzuty izometryczne i dimetryczne ukośne. Rzuty te mogą być wykonywane przy pomocy przyborów kreślarskich jak i odręcznie w postaci szkiców.

Dimetria ukośna, którą dzisiaj się zajmiemy, jest jedną z najczęściej stosowanych form rzutów. W podręczniku na stronie 46 i 47 znajdziecie informacje o niej jak i w poniższym filmie.

https://www.youtube.com/watch?v=f4brlt6QkIY&feature=youtu.be

 Na kolejnych lekcjach zajmiemy się praktycznym wykonywaniem rzutów.

Proszę osoby, które nie wykonały poprzednich prac o ich odesłanie.



22.02.2021 r.

17_Temat: Ćwiczenia usprawniające rękę.

 

Tak jak już podkreślałem, wszystkie rysunki techniczne wymagają staranności, dokładności i treningu. Dlatego na dzisiejszej lekcji wykonacie bryłę przestrzenną jaką jest sześcian.

Sześcian, czyli heksaedr, jest jedną z najprostszych figur przestrzennych. Jest wielościanem foremnym, którego ściany stanowi sześć jednakowych kwadratów. Sześcian posiada 12 krawędzi, 8 wierzchołków i 4 przekątne.

Poniżej zamieszczam przykładowy szablon do sklejania sześcianu. Narysuj każdą krawędź o długości 5 cm.

Praca będzie podlegała ocenie po powrocie do szkoły. 



15.02.2021 r.

16_Temat: Doskonalimy technikę wykonywania rzutów prostokątnych.

W ramach treningu ręki proszę przerysować do zeszytu ćwiczenie sprawdź się ze strony 45. W pierwszym przykładzie rysunek B, a w drugim przykładzie rysunek A.

Zdjęcie wykonanej pracy odsyłają osoby, które nie wykonały poprzednich prac. Zeszyt przedmiotowy będę sprawdzał przed zakończeniem roku szkolnego. Proszę o systematyczne uzupełnianie bieżących tematów.


08.02.2021 r.

15_Temat: Rzuty prostokątne.

Podręcznik strona 43- 44

Przypominam o terminowym odsyłaniu prac.

Ocena i uwagi odnośnie wykonanej pracy znajdują się w prywatnej poczcie.

Dzisiaj ciąg dalszy Rzutów prostokątnych.

Wszystkie rysunki techniczne wymagają staranności, dokładności i treningu w ich wykonywaniu, dlatego dzisiaj proszę tylko przeczytać i przeanalizować ćwiczenie 3 ze strony 43.

Jako zadanie domowe do odesłania proszę wykonać przykład 1 z ćwiczenia 4 str 44

Termin do odesłania: 13 II 2021 r.


01.02.2021 r.

INFORMACJA

Przypominam, że rozpoczęliśmy 2 półrocze. Osoby które nie odesłały poprzedniej pracy otrzymały „np.” (nieprzygotowanie) a brak kolejnych prac będzie skutkował otrzymaniem oceny niedostatecznej. Ocena z techniki z klasy 6 będzie na świadectwie ukończenia szkoły, gdyż jest to ostatni rok nauki przedmiotu.

       Przypominam, że rysunki techniczne wykonujemy przy pomocy przyborów kreślarskich i ołówkiem a opisujemy pismem technicznym.


14_Temat: Rzuty prostokątne 

Podręcznik strona 42

Notatka do zeszytu:

Rzutowanie prostokątne wykonuje się w celu przedstawienia danego przedmiotu bez żadnego zniekształcenia. Powszechnie stosowaną metodą jest rzutowanie prostokątne
bezpośrednie. Rzuty można porównać do cieni rzucanych przez przedmioty na ekran. Ekran to tzw. rzutnia a powstały na nim cień przedmiotu to rzut prostokątny tego przedmiotu. Najczęściej stosuje się układ dwóch lub trzech wzajemnie prostopadłych rzutni (płaszczyzn), które oznaczamy I, II , III, gdzie:  

 I to rzut z przodu

II rzut z góry

III rzut z boku

Obejrzyj film na temat rzutów prostokątnych:

https://www.youtube.com/watch?v=76DqoO9wLvU 


Praca w domu -termin odesłania do 6 II 2021

Przyjrzyj się przedstawionemu rzutowi prostokątnemu kostki domina (strona 42). Następnie, zgodnie ze wzorem, narysuj w zeszycie kolejne rzuty kostek.

Zdjęcie wykonanej pracy odeślij na adres g.kwiecien44@wp.pl

A jeśli komuś będzie wygodniej na Skype  live:.cid.a817205818d7c8b0

Proszę tylko podać swoje imię i nazwisko.

termin odesłania do 6 II 2021


25.01.2021 r.

13_Temat: Rysunek złożeniowy i wykonawczy.

Podręcznik strona 41

Rysunki techniczne przygotowuje się na arkuszach co najmniej A4 (210 x 297)

Rysunek techniczny złożeniowy zawiera dane niezbędne do pokazania wszystkich części konstrukcji i ich wzajemnego usytuowania.

Rysunek techniczny wykonawczy pozwala odtworzyć kształt przedmiotu i opisać jego wymiary.

Zawiera informacje na temat dokładności wykonania wyrobu i rodzaju materiałów.

 Praca w domu

 Wykonaj w zeszycie rysunek wykonawczy przedstawiony w podręczniku na stronie 41. Przypominam, iż rysunek techniczny wykonujemy ołówkiem z wykorzystaniem przyborów kreślarskich. 

Zdjęcie wykonanej pracy prześlij na adres g.kwiecien44@wp.pl do dnia 31.I. 2021 r.

Ocena z wykonanej pracy wystawiona będzie na II półrocze.



18.01.2021 r. 

12_Temat: Rodzaje rysunków technicznych.

Proszę zapoznać się z tematem w podręczniku od strony 40 do 41.

Notatka do przepisania, do zeszytu:

1.   Dokumentacja techniczna – występuje w postaci opisów technicznych, obliczeń konstrukcyjnych, rysunków, planów, kosztorysów i harmonogramów.

2.   Rola rysunku w technice
W technice jedną z podstawowych form przekazywania informacji (np. między konstruktorem jakiegoś urządzenia a jego wykonawcą) jest rysunek. Są to rysunki złożeniowe i wykonawcze.

3.   Rysunek techniczny złożeniowy służy do pokazania wszystkich części konstrukcji i ich wzajemnego usytuowania. 

4.   Rysunek techniczny wykonawczy pokazuje kształt przedmiotu i wymiary, zawiera informacje o dokładności wykonania przedmiotu i rodzaju materiałów. Znajdują się na nim konieczne rzuty przedmiotu.

5.   Odmiany rysunku technicznego:
– maszynowy
– budowlany
– elektryczny

*****************************************

21.12.2020 r. 

11_Temat: Nowoczesny sprzęt na co dzień.

Podręcznik: s. 36 – 37

Notatka do przepisania, do zeszytu:

Nowoczesne urządzenia techniczne są coraz bardziej obecne w naszym codziennym życiu. Ułatwiają nam naukę, pracę, pomagają w sporcie, dostarczają rozrywki. Dzięki nim można nagrywać, przetwarzać lub odtwarzać obraz i dźwięk. Do najczęściej używanych sprzętów należy: pilot do RTV, smart fon, smartwatch, słuchawki bezprzewodowe, czytniki e-book.

Ponieważ jest to ostatnia lekcja przed przerwą świąteczną życzę Wam i Waszym Rodzinom zdrowego, spokojnego wypoczynku oraz bezpiecznych ferii zimowych.

                                                 Grzegorz Kwiecień

*****************************************

14.12.2020 r.

11_Temat: To takie proste - dekoracyjna kula  

Ciąg dalszy lekcji. 

Uczniowie, którzy przysłali prace wykonali je bardzo ładnie i pomysłowo. 

Przypominam o terminie wykonania pracy i odesłania do dnia 19.12.2020 r.

07.12.2020 r.

10_Temat: To takie proste - dekoracyjna kula  

Temat ten będziemy realizować przez dwie kolejne lekcje.

W podręczniku na stronach 26-27 opisany jest sposób wykonania dekoracyjnej kuli świetlnej. Waszym zadaniem będzie wykonanie samej kuli. Do wykonania pracy potrzebny będzie: mały balonik, klej oraz sznurek pakowy lub włóczka, lub kordonek, to co posiadacie w domu.

Dla ułatwienia obejrzyjcie sposób wykonania podobnej pracy.

 sznurkowe bombki

Pomysły plastyczne DiY Joanna Wajdenfeld

Termin wykonania pracy: 19.12.2020 r.

Zdjęcie pracy proszę przesłać na adres: g.kwiecien44@wp.pl  

*************************************************


2020.11.30

Temat: Budowa i zasada działanie urządzeń gospodarstwa        domowego

Podręcznik: strona 32-35

Notatka do przepisania, do zeszytu:

          W urządzeniach elektrycznych gospodarstwa domowego następuje zamiana energii elektrycznej na energię cieplną. Przed rozpoczęciem użytkowania nowego urządzenia należy bezwzględnie zapoznać się z instrukcją obsługi.

          W urządzeniach do chłodzenia i zamrażania ważne jest rozmieszczenie przechowywanych produktów ze względu na różne temperatury, które tam występują, co zapewnia prawidłowe przechowywanie żywności i chroni je przed zepsuciem.

            PAMIĘTAJ!!!

Po otwarciu puszki z produktem należy niezużytą część PRZŁOŻYĆ do szklanego opakowania. Żywność pozostawiona w otwartej puszcze staje się szkodliwa dla zdrowia.

 

          Zmywanie naczyń ułatwia nam zmywarka. Naczynia, przed umieszczeniem w zmywarce, należy opłukać z resztek żywności, co zapobiega zapychaniu się filtrów. Podczas mycia należy wybrać odpowiedni program.

          W pralce automatycznej można prac płukać, odwirowywać i odświeżać odzież. Pozwalają na to liczne programy.   Aby pranie nie niszczyło ubrań trzeba je odpowiednio posegregować. Najlepiej na rzeczy w tym samym kolorze wymagające jednakowej temperatury wody oraz mocy wirowania. Informacje o sposobie konserwowania odzieży znajdziecie na metkach, które zawierają odpowiednie symbole.

          Praca w domu:

          Proszę o odesłanie zaległych prac: wskazanie licznika, kokarda na Święto           Niepodległości

          Uczniowie, którzy nie odesłali prac mają termin do 2 grudnia 2020 r.

**********************************************

2020.11.23

Temat: Domowe urządzenia elektryczne

Podręcznik: strona 28-29

Notatka do przepisania, do zeszytu:

Urządzenia elektryczne zaoszczędzają nam dużo czasu podczas wykonywania wszelkiego rodzaju prac. Przed rozpoczęciem użytkowania urządzeń elektrycznych powinniśmy zapoznać się z instrukcją obsługi, zasadami konserwacji i zasadami bezpieczeństwa. Na każdym urządzeniu elektrycznym znajdziemy tabliczkę znamionową, która zawiera informacje o  producencie, modelu, numerze seryjnym, mocy i napięciu elektrycznym. Znajdują się tam również symbole certyfikatów bezpieczeństwa.

Sprzęt gospodarstwa domowego dzielimy na:

  • ·     służący do utrzymania higieny osobistej (np. suszarka do włosów);
  • ·     przygotowywanie posiłków (np. kuchenka elektryczna);
  • ·     konserwacja ubrań (np. żelazko);
  • ·     sprzątanie (np. odkurzacz);
  • ·     przechowywanie żywności (np. lodówka).

  Praca w domu: Naucz się wiadomości z lekcji.

 ****************************************

    2020.11.16

Temat: Obwody elektryczne.

Notatka do przepisania, do zeszytu:

Każdy obwód elektryczny składa się przynajmniej z trzech elementów: źródła zasilania, przewodów
i odbiornika. Większość urządzeń domowych zasilana jest z gniazdek elektrycznych. Źródłami energii mogą być również baterie i akumulatory (latarki, telefony). Odbiorniki w obwodach elektrycznych mogą być połączone w sposób:

  •         szeregowy – elementy są połączone jeden za drugim, tak jak dzieci trzymające się za ręce
    w kręgu
  •        równoległy – połączone są obok siebie – tak jak dzieci trzymające się dwóch poręczy
  •        mieszany – występują elementy zarówno szeregowy jak i równoległy.

Przerysuj z podręcznika pierwszy i drugi rysunek z ćwiczenia 10, strona 24 i podpisz jaki
to obwód.

Praca w domu:

Zapisz w zeszycie  – nie odsyłaj!!!
Będzie na sprawdzianie po powrocie do szkoły!!!
Ćwiczenie 9, strona 24

************************************ 

09.11.2020 r.

Temat: Kokarda na Święto Niepodległości

W podręczniku na stronie 18 i 19 opisany jest sposób wykonania kotyliona.

Praca w domu:

Stosując się do przedstawionej instrukcji wykonaj pracę. Jeżeli nie posiadasz czerwonej wstążki, możesz ją zastąpić czerwoną bibułą.

Po wykonaniu zdjęcie gotowego kotyliona prześlij na adres:  g.kwiecien44@wp.pl  

Uwaga!!! 

Zdjęcie kotyliona proszę zrobić razem z pracą domową z zeszytu z poprzedniej lekcji (wskazania licznika).

PRACĘ PROSZĘ WYKONAĆ I PRZYSŁAĆ DO 11 LISTOPADA!!!

*******************************************************************************

26.10.2020

Temat: Sposoby odczytu liczników.

                    Notatka do przepisania, do zeszytu:

W skład większości instalacji domowych wchodzą liczniki umożliwiające pomiar zużycia: prądu, wody czy gazu.

Liczniki wody zwane wodomierzami znajdują się w głównym pionie doprowadzającym wodę do mieszkania. Pobór jest na mich określany w metrach sześciennych (m3).

O ilości zużytego gazu informuje licznik na początku instalacji gazowej w każdym mieszkaniu. Poprzedza go reduktor, który zmniejsza ciśnienie gazu. Zużycie gazu jest podawane również w metrach sześciennych (m3).

Zużycie energii elektrycznej mierzy licznik znajdujący się na tablicy rozdzielczej. Powszechnie używaną jednostką miary energii elektrycznej jest kilowatogodzina (kWh). Przed każdym licznikiem znajduje się zabezpieczenie (bezpiecznik, zawór) umożliwiający zamknięcie dopływu do mieszkania.

Praca domowa:

1.     Poproś rodziców, aby pokazali Ci gdzie w mieszkaniu (domu) znajdują się poszczególne liczniki.

2.     Odczytaj wskazanie jednego (wybranego) licznika w poniedziałek, zapisz je i powtórnie sprawdź licznik w sobotę zapisując wynik. Następnie od większego wskazania odejmij mniejsze wskazanie licznika. Wynik, który otrzymasz będzie stanowił zużycie danego nośnika.

Zadanie powyższe proszę ZAPISAĆ w zeszycie.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

4_klasa

5_klasa